Suikerinname beperken

Suikerinname beperken

Je suikerinname volledig stoppen is praktisch een onhaalbare zaak. In bewerkte supermarktproducten tref je veelvuldig suikers aan, zelfs in producten waarvan je het op het eerste gezicht niet zult verwachten. Suikervrij door het leven gaan is bijzonder lastig. Het beperken van suikerinname is daarentegen beter haalbaar. Zoetstoffen, dé suikervangers, zijn helaas ook niet geheel onomstreden. De meeste zoetstoffen bestaan uit toxische stoffen, wat zelfs schijnt te gelden, in bepaalde mate, voor de ‘groene variant’ Stevia. Wat nu? Zoals voor praktisch alle levensmiddelen geldt: gebruik het met mate. Zowel zoetstoffen áls suikers.

Minderen met suiker

We weten het allemaal: veel dagelijks suikergebruik werkt verslavend. Je kunt nauwelijks nog langs de snoep- en frisdrankschappen lopen in de supermarkt, zonder het e.e.a. in je karretje te stoppen. Hoe meer je ervan gebruikt, hoe groter je behoefte wordt naar nieuwe “toevoer”.

Minderen met suiker levert ons binnen enkele weken al vele voordelen op, naast gewichtsverlies worden we energieker! Dit laatste gegeven werkt weer mee om meer gewicht te verliezen; wie zich energieker voelt beweegt meer, heeft meer de behoefte te bewegen ook. Zoals bekend levert suiker ons even een forse energiepiek op, om ons vervolgens met een doodmoe, uitgeblust gevoel, achter te laten.

Meer energie

Langere energielevels houden we vast door volkorenproducten te gebruiken (brood, pasta’s, zilvervliesrijst e.d.), maar ook fruit levert energie op. Een banaan zorgt voor directe energie. Handig om voor het sporten te eten. Zo eenvoudig én gezond.

Natuurlijk heeft ons lichaam vetten nodig om goed te kunnen functioneren. Producten waar vetten geheel uitgehaald zijn (ter voorbeeld: bepaalde yoghurtachtige-drinks bestaan uit 0% vet) zijn ons inziens onnatuurlijk. Er mag best vet in melk zitten. Daar waar vetten van nature voorkomen in natuurlijke producten, hoeven helemaal niet tot 0% bewerkt te worden.

Het toepassen van een basis voedingspatroon (wisselende groenten, enkele malen per week vlees, of ei, volkoren producten, fruit e.d.) zorgt voor een stabiel voedingspatroon. Succes!

Share this post